مجله برنج

طرز پخت برنج فریدونکنار

برنج

برنج فریدونکنار از انواع برنج خوش پخت ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. مرغوبیت برنج فریدونکنار به دلیل منطقه جغرافیایی و نوع کشت آن در این منطقه است. از آنجا که این شهر همه ساله پذیرای پرندگان مهاجر است، شالیکاران مجاز به استفاده از سموم کشاورزی نبوده و از این رو برنج فریدونکنار در طعم  و کیفیت از سایر برنج های دیگر متفاوت است. از سویی دیگر از شالیزارهای این منطقه علاوه بر کشت برنج، برای پرورش ماهی و پرندگان نیز استفاده می شود. این امر سبب میشود تا به شیوه ایی ارگانیک با آفت های برنج مبارزه شود و در عین حال فضولات این حیوانات به شکلی کاملا طبیعی باعث مغذی شدن خاک در این ناحیه خواهد شد.

برنج فریدونکنار

اگر چند نکته ساده را در طرز پخت برنج رعایت کنید، می توانید مزه دلچسب آن را بهتر حس کنید. برای پخت برنج فریدونکنار چه به صورت آبکش و یا کته بهتر است 45 تا یک ساعت قبل از پخت آن را خیس دهید. اگر قصد دارید برنج را کته بپزید به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب در نظر بگیرید و در نهایت به اندازه نصف پیمانه و حتی کمی کمتر آب اضافی به آن اضافه کنید. هنگام پخت شعله گاز زیاد نکنید و اجازه دهید برنج با شعله ملایم شروع به پختن کند. اگر علاقمند باشید می توانید علاوه بر نمک از مقداری کره نیز استفاده کنید.. البته اگر از آب به اندازه کافی استفاده کنید، برنج کته اصطلاحا شفته نمی شود. بهتر است میزان نمک را با چشیدن آب آن اندازه کنید.

پس از اینکه آب برنج کشیده شد، می توانید از یک پارچه به عنوان دم کنی بر روی درب قابلمه استفاده کنید. حدود نیم 30 تا 45 دقیقه کافی است تا برنج بپزد و ته دیگ بگیرد. اگر به این شیوه برنج را بپزید، یک ته دیگ معمولی خواهید داشت.

طرزپخت برنج فریدونکنار به صورت کته

یک نکته مهم در پخت برنج فریدونکنار توجه به تازگی و کهنگی برنج است. اگر قصد دارید برنج کاشت امسال را به صورت کته و یا آبکش بپزید، بهتر است مدت زمان کمتری در آب خیس داده شود، چرا که باعث شفته شدن آن می شود. هنگام پخت برنج کته در این مواقع بهتر است به ازای هر پیمانه برنج، یک پیمانه آب در نظر گرفته شود. هر چقدر برنج کهنه تر باشد، بهتر است میزان خیس خوردن آن بیشتر باشد. خیس کردن برنج فریدونکنار قبل از پخت، به طبخ بهتر آن کمک می کند. برای این منظور می توانید با استفاده از پلوپز نیز برنج را به خوبی طبخ نمایید. مزیت پخت برنج با پلوپز در این است که به راحتی می توان میزان ترد شدن ته دیگ را تنظیم کرد. همچنین برنج پخته شده در پلوپز مدت زمان بیشتری گرم می ماند.   

برنج
پخت برنج به روش کته

اما اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید برنج فریدونکنار کته باشد ولی یک ته دیگ آبکشی داشته باشید، بهتر است از ترفند دو دیگ استفاده کنید. در این شیوه ، میزان آب و نمک آن به صورت کته در نظر گرفته می شود، اما ته دیگ آن به شیوه برنج های آبکش طبخ می شود. برای این منظور کافی است تا اجازه دهید آب برنج کته کشیده شود به حدی که به راحتی بتوانید برنج را هم بزنید، اما به مرحله پخت و دم کشیدن نرسد. در قابلمه ایی دیگر مقداری کره ریخته و کمی به آن زردچوبه اضافه نمایید، سپس برنج نیمه آماده را در این قابلمه ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد. با این شیوه پخت، برنجی کته با ته دیگ طلایی خواهید داشت. چنانچه مایل باشید ته دیگ خوشرنگ تری داشته باشید، به میزان خیلی کم از رب گوجه فرنگی در زردچوبه استفاده نمایید. در این صورت رنگ ته دیگ بسیار زیبا و اشتهاآور می شود. دقت داشته باشید میزان استفاده از رب زیاد نباشد، چون باعث سیاه شدن و سوختگی سریع ته دیگ می شود.

چگونه برنج فریدونکنار را آبکش بپزیم؟

برای آبکش کردن برنج فریدونکنار در ابتدا باید آن را بشویید و خیس دهید. برای این کار بهتر است از آب ولرم استفاده نمایید. این امر موجب طبخ بهتر برنج می شود. توجه کنید برنجی که خیس داده شده است را نباید دوباره شست چون باعث شکسته شدن دانه های آن می شود. برای خیس دادن برنج فریدونکنار لازم نسیت، آب زیادی مصرف کنید. کافی است تا سطح آب کمی بالاتر از برنج قرار گیرد. در این مرحله بهتر است کمی نمک نیز به آن اضافه کنید. معمولا نمک برنج آبکش بیشتر از برنج کته است. اما شما می توانید با توجه به ذائقه خود آن را کم نمک تر مزه دار کنید. یک قابلمه دیگر را انتخاب کنید و به میزان کافی در آن آب بریزید. اجازه دهید تا آب به جوش آید. سپس شعله گاز روی درجه ملایم تنظیم کنید. ظرف برنج را برداشته و آب اضافه آن را خالی کنید.

برنج
پخت برنج به روش آبکش

زمان درست آبکش کردن برنج فریدونکنار را متوجه شوید کافی است تا چند دانه از آن را در بین دو انگشت خود فشار دهید تا متوجه خامی و یا پخته شدن آن شوید. برای این منظور همچنین می توانید دانه های برنج را بخورید تا در زیر دندان متوجه خامی آن شوید. پس از این مرحله نوبت آبکش کردن برنج فریدونکنار است. برای این منظور بهتر است از آبکش مناسب استفاده نمایید. آبکش های کوچک باعث خفگی برنج شده و منجر به شفته شدن برنج می شوند. همچنین دقت کنید سوراخ های آبکش بیش از اندازه بزرگ و کوچک نباشند. سپس کمی آب ولرم بر روی برنج آبکش شده بریزد تا نمک و نشاسته اضافی آن گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *